Abstract
The article substantiates the relevance of studying the problem of ethno-confessional safety of a polycultural region in modern Russian society. The authors differentiate the concepts concerning the problem of ethno-confessional safety. They consider features of the presentation of concepts: confessional safety, religious safety, ethnocultural and ethnic safety, ethno-confessional safety. Threats of ethnoconfessional safety in a situation of uncertainty and instability of modern society are designated. The role of the family as a social institute transmitting values of culture and traditions of its ethnos is demonstrated. Results of the empirical study of family values of married couples of various ethnic origins living in conditions of the polycultural region (the Chechen Republic) are presented. Features of values of a modern family, depending on ethnic origin (Russians, Chechens, mixed families), in the context of ethno-confessional safety are distinguished and described. The authors have revealed that values of wellbeing (to have a good job and a good family, health, to be loved) are significant for families of ethnic Russians. The majority of respondents stated the necessity of supporting national traditions, to instill national values and traditions in the children. It is established that in the mixed families the most part of respondents of both sexes noted that it is important to keep national traditions and develop national culture, to impart national values and traditions to children, to lead a spiritual life; the system of respondents’ estimates vary between high and above average. The authors have revealed that in ethnic Chechen families they note that it is importance to impart to their children national traditions forming and supporting the feeling of unity at the level of ethnos, community, family, enabling an individual to realize his/her ethnic origin preserving centuries-old value guidelines and attitudes.
References
Аллахвердиев К. Этноконфессиональный фактор национальной безопасности государств Кавказа // URL: http://www.ca-c.org/c-g/2008/journal_rus/c-g-3/02.shtml
Звездина Г. П., Елагина М. Ю. Возможности современной школы в создании поликультурной образовательной среды // Этнопедагогика в современном обществе. Материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной Году учителя. 19–21 октября 2010 г. – Грозный: Изд-во АН ЧР, 2010. – С. 304–310.
Звездина Г. П. Проблема формирования мировоззренческой безопасности как средства профилактики экстремизма в молодежной среде // Российский психологический журнал. – 2010. – Т. 7. – No 6. – С. 76–80.
Ипатова Л. П. Православная идентичность как персональный портрет / Гражданские, этнические и религиозные идентичности в современной России / Отв. ред. В. С. Магун. – М.: Изд-во Ин-та социологии РАН, 2006.
Карпухин Ю. Г . Армия, правоохранительные органы и религиозная безопасность // Вестник РГГУ. Серия «Право». – 2008. – No 5.
Киселёва Е. В. Современная российская семья в традиционно конфессиональном аспекте // Вестник славянских культур. – 2012. – Т. 1. – No XXIII. – С. 37–43.
Косов Г. В. Политическая концепция Ислама: проблемы цивилизационного и политического анализа: монография. – Ставрополь, 2008. – С. 90.
Кураев А. Техника религиозной безопасности // URL: http://www.benjamin.ru/logos/kuraev/0003.html
Магомедов А. А. Социокультурная преемственность в сфере семейных отношений на Северном Кавказе // Вестник Ставропольского государственного университета. – 2009. – No 5. – С. 121–128.
Перепелкин Л. C., Стельмах В. Г. Этнокультурная безопасность России: общественные вызовы и государственная политика // Общественные науки и современность. – 2003. – No 3.
Подросток на перекрестке эпох: проблемы и перспективы социально-психологической адаптации подростков / Под ред. С. В. Кривцовой. – Москва: Генезис, 1997. – 288 с.
Романова А. П., Мармилова О. В. Культурная безопасность как важнейший фактор национальной безопасности // Человек. Сообщество. Управление. – 2008. – No 2.
Романова А. П., Якушенков С. Н., Лебедева И. В., Топчиев М. С. Феноменология чужого в контексте культурной (этноконфессиональной) безопасности // Человек. Сообщество. Управление. – 2011. – No 1. – С. 44–56.
Сарапулов В. Н., Якупова В. Н. Безопасность человека и гуманитарные средства ее обеспечения (на примере космодрома Байконур) // URL: http://www.zpu-journal.ru/ezpu/1/Sarapulov&Iakupova
Стратегия национальной безопасности Российской Федерации до 2020 года (действующая редакция), утверждена Указом Президента России от 12 мая 2009 г. No 537 // КонсультантПлюс: нормативно-правовая база. – 2013.
Топчиев М. С. Проблема конфессиональной безопасности: теоретико-понятийный анализ // Гуманитарные исследования. – 2012. – No 4 (44). – C. 266–267.
Abakumova I. V., Kruteleva L. Ju. Life-sense Strategies as a Motivational-dynamic Characteristic of a Person // V Congress of Russian Psychological Society, Procedia – Social and Behavioral Sciences. – 2013. – 86. – pp. 35–41.
Kidder L. H., Kosuge N. Family-work in modern Japan: The reproduction of sons and mothers // Entitlements and the affectional bond. New York: Plenum. – 1992.